Leefstijl

De Leefstijltandarts

Ontstekingen in je mond, van je tandvlees of in het bot, je mondbacterieflora en je slijmvliezen en speeksel zeggen een hoop over je algehele gezondheids-status. Andersom kunnen algemene gezondheidsfactoren een hoop zeggen en verbeteren aan je mondgezondheid, de conditie van je tandvlees, het behoud van je botvolume rond je tanden en kiezen en de kwaliteit van je speeksel wat wederom je tanden en kiezen beschermt.

"De samenhang tussen tandheelkunde en de algehele gezondheid fascineert mij"

Kortom; niet alleen tandenpoetsen en mondhygiëne maar bijvoorbeeld ook je voeding, micro- en macronutriënten, kwaliteit van slaap en hormoonspiegel kunnen meer betekenen voor je algehele- en mondgezondheid dan je denkt.

Hier in het verschil willen maken voor jezelf, dat kan! Hiervoor hebben wij ons Personal Dental Health Coach programma.

Wat gaan we doen?

Inventarisatie maken van start status, hoe staat het er nu voor. Meten = Weten

• OPT kaakoverzicht röntgenfoto
  • Parostatus – opmeten van het tandvlees
  • Bacterieel mondonderzoek – als geïndiceerd
  • Speekseltest
  • Bloedvatenstelsel test
  • Haarfollikel analyse
  • Omega-3 test, inzicht in de kwaliteit van je celwanden
  • Infraroodscan van de kaken of het hoofd (met uitgebreid analyse rapport)
  • Parostatus: Het gehele overzicht van je tandvlees- en mondconditie. Ontstoken tandvlees staat in relatie met stress, roken, diabetes, vitaminehuishouding, mineraalhuishouding, slaapgebrek, hormoonbalans, voeding, erfelijkheid en leeftijd. Dus, dit zegt een hele boel over niet alleen misschien de huidige mondhygiëne maar ook over de genoemde andere aspecten waarin we verder en dieper zouden willen onderzoeken.
  • Mondbacterie test: De bacteriële balans van je mond staat uiteraard in relatie met de conditie van je tandvlees en o.a. de cariësprevalentie, het risico op gaatjes. Andersom zegt de bacteriële flora van je mond iets over je voedingsgewoontes en vallen er misschien nog slagen te slaan waar je eerder niet van wist of over na had gedacht. Dit allemaal en meer blijkt uit een uitgebreid rapport over de bacteriële flora van je mond.
  • Bloedvatenstelseltest: We meten een aantal belangrijke lichaamsfuncties waardoor de algemene gezondheid van de bloedvaten in beeld worden gebracht.

·     Haarfollikel analyse: Door middel van vier haarstrengen en hun wortels meten wij een breed scala aan voedingsinformatie, waaronder vitaminen, mineralen, aminozuren, vetzuren, antioxidanten en meer.

·     Speekselkwaliteit: ook hier geldt weer dat wat je voedt leeft. Dus, neem je veel voedingsstoffen zoals suikers tot je, die niet alleen gaatjes kunnen veroorzaken maar ook je bacteriën voeden je meer pathogene bacteriën of streptokokken zal hebben. Weet waar je staat om als nodig gewoontes slim aan te passen en stappen richting een gezondere toekomst te zetten. De kwaliteit van je speeksel is uiteraard ook sterk onderhevig aan medicijngebruik, leeftijd, hormonen en disbalans van processen in je lijf. Hier meer inzicht in te krijgen kan helpen problemen voor te zijn of voor slimme oplossingen te kiezen.

• Omega-3 test: We meten het niveau van de omega-3 vetzuren EPA en DHA, met als doel de gezondheid van je hart en bloedvaten te volgen.
  • Infraroodscan: Het huidoppervlakte functioneert als televisiescherm, waar informatie kan worden afgelezen tussen verschillende lichamelijke processen. Met behulp van de infraroodcamera wordt deze informatie inzichtelijk gemaakt, waarna deze geïnterpreteerd kan worden. Uiteraard gebruiken we de beste en meest geavanceerde software en Flir camera.

Je persoonlijke jaar actieplan samenstellen:

• Mondhygiëne op gezond, hoog pijl brengen en of houden
  • Mondgezondheid optimaliseren
  • Ontstekingen elimineren en behandelen
  • Behandelen als nodig met probiotica, voedingssupplementen en de geïndiceerde suppleties
  • Algehele gezondheid zo veel mogelijk optimaliseren d.m.v. Personal individueel programma met minimaal 4 check up momenten om vooruitgang te begeleiden
  • 4 checkmomenten per jaar om vooruitgang te boeken en te begeleiden.
  • Einde jaar evaluatie van verbetering, met eventueel een vervolgplan en traject uit te zetten.

Wil je meer informatie of een leefstijl consult, laat het ons weten en maak een vrijblijvende afspraak met ons team.